Sunday, May 29, 2011

Review: Nur Kasih The Movie

Mode: Jimba-jimbasss sambil goreng keropok lekor

Friendly warning : This entry might have spoilers here and there.

Alkisah...

Last Saturday night, me and En Alfonso decided to distribute the keropok lekor supply to our families. So, kiterorang menginggah sana sini sinun... Pas makan ramai2, ada orang cadangkan we ols semua tengok muvie di pawagam berdekatan. Mid nite le jawabnyer sebab ada yang nak tidorkan budak2 dulu. Malam tu nak tengok sama ada Kungfu Panda 2 atau Nur Kasih. Last2, undi ke Nur Kasih sebab vote wanita adalah vote majoriti.




Cerita ni bermula untuk update kiter pasal perkembangan terbaru keluarga arwah Pak Hassan. Aidil adalah duda ada dua anak Ilyas(On boy, i wish u r my son) dan Maryam. Sementara, Adam and Nur masih berharap kedatangan cahaya mata dalam hidup diorang. So, all the dramas will start from this point.


Nur Kasih The Movie ni sangat berbeza cara penceritaannya dari series. Maybe itu adalah antara turn off factor sebab follower cerita ni sangat berharap apa yang diorang dapat from the series ada juga dalam movie nie.

Too Much Sufferings in this Movie



People like me, nak tengok yang Adam and Nur hidup bahagia, notti2 dan lomantik2 sambil mengharungi liku2 kehidupan yang bengkang-bengkok. Malangnya, terlalu banyak bengkang-bengkok dalam citer ni (dari awal sampai habis) yang buatkan kite rasa tension. Kalau orang yang sedia sedih before tengok movie ni maybe akan mengalami depression yang dasyat(okeh perkataan ni terlalu exaggerate) lepas menonton. After satu musibah, hepi seminit then datang balik musibah baru. Benda ni berulang-ulang okay. Sangat annoying.


Turn Off Factors

1. Nur Amina bila dah tua jadi tinggi and gelap. Sangat 'logik' ok.

2. Si Ilyas yang adorable bila dah besar jadi Norman Hakim yang sangat tak adorable.

3. Adam sangat tak hensem bila tua. Pak Hassan lagi berganda gojes masa tua.

4. Jalan cerita yang terlalu banyak cerita dalam masa yang singkat. Ada watak-watak baru yang maybe interesting yang perkembangan characternya yang terhad. As a result, we as an penonton blurrrr.

5. Sangat-sangat benci tengok si Adam dan Nur dok pretend melukis dengan berus kering.

6. Why oh why, kalau movie ja suara-suara macam bad dubbing gitu.




Turn On Factors



1. Oh Ilyas (yang kanak-kanak je), meh sini kat aunty. U shomell la and sensetip to ur persekitaran even tough u are soooo young.

2. Erm... Adam dan Nur kot.

3. Banyak memorable lines jugak.

4. The cinematography kot.

5. ......



Ai rasa tanak bagi rating for this movie sebab tak nak kecewakan En Adam Hassan (my ex Bf).
So, bintang tidak akan berkedipan di sini.



So...Adakah movie ni wajib ditonton? Sila pilih jawapan bi bawah mengikut kesuaian jiwa anda:

a) Kalau anda die hard fan Nur Kasih the series, anda tidak kisah jalan cerita sangat, janji anda dapat merembes melihat Si Remy Ishak/Tizz Zaqiyah, tengokla movie nie di pawagam.

b) Kalau anda sangat valuekan jalan cerita but at the same time anda nak merembes dengan pelakon2nye... tengok dvd/download pun ok gak.

c) Kalau anda pengkritik filem yang sangat dahagakan ke'perfect'kan sebuah filem, baik anda menonton cerita lain. not this movie.



Overall, saya sangat kecewa selepas menonton filem nie.Huhuhu.....

5 comments:

  1. wah..."aunty" u olllsss...ngaku xpe...hahahahahahhaha

    ReplyDelete
  2. i sedar diri ok.... eh KB leh nampak ke nie?..huhu

    ReplyDelete
  3. wawa..
    bila u dok review citer nihh tadi kan..ai pun lagi lahh terasa turn off yg giler2 babass..jalan citer sumtime idak logik..huhu..lagi2 bila tgk ilyas di waktu tua..hahahahha..betui2 your future son ler wa.. :D

    ReplyDelete
  4. nooo......dont say that....
    huhuhu...... chek tau mau hat tu....

    ReplyDelete