Sunday, March 25, 2012

Edisi Wayang: The Hunger Games

Mode: Angin satu badan (memang angin...bukan marah)

Haaaaalooo.....salam satu malaysia..


Semalam saya telah bersetuju untuk mengikut husband saya untuk menonton The Hunger Games...


Masa Mr Alfonso gigih2 mengajak aku tengok cerita ni..aku dalam hati cakap..layan jer la.... sebabnya ni kali ke 233 dia dok ajak aku layan movie kat cinema..aku kesian..so on jerr la..

Aku tanya dia, citer ni pasai perr..dia cakap pasal lapar2 ler.. jawapan tu membuatkan aku plan nak tidoq ja bila start cerita tu nanti...Ok ni dia tipu aku, kalau dia bgtau cerita betul maybe aku sanggup lagi tidoq dalam keta


Tetapi.......................................................




Aku tak tidoq pun walaupun sesaat..... cerita ni beh oooooo....takk tipuuuuu...





Actually this movie is based on a novel (with same tittle), yang aku pun tatau....(nampak sangat aku ni dh tak baca buku sangat..choyy!)

Cerita ni berkisarkah kisah cik adik manis, Katniss Everdeen (sedap gilak nama dia) yang volunteer masuk the hunger games sebab nak gantikan adik kecik dia (Primrose Oil Everdeen).


Owh..kelawaan dia memang natural..aku jeles ngan dia

Actually game ni adalah some sort macam reality tv yang di'organize' oleh puak2 kaya Capitol dimana pesertanya datang from 12 distric yang miskin. Setiap tahun akan diadakan pemilihan secara undian untuk masuk game ni. Kenapa kena undi? Sebab kalau boleh tak nak sapa pun nak masuk game ni sebab dari jumlah 24 perserta(12 lelaki and 12 perempuan)...hanya sorang ja akan hidup dan menang. Yang lain kena matiii.....Ada yang mati kena bunuh, sakit dan lapaq of kozzz...Yang paling kuat dan bijak akan survive....

So untuk District 12 ni, Katniss and Peeta Mellark jadi wakil...District 12 ni kira macam underdog.. sangat2 jarang2 wakil dari district 12 yang menang. District 1 pulak memang district yang selalu menang sebabnya the kids from this district memang di 'train' untuk menyertai game ni...anyway district 1 ni macam kaya sikitt la dari district lain...


Okeh...tak yah nak aku citer panjang2...kang tak beh lakkkkk.....so... ni senarai suka dan dok suka aku..


Yang aku suka....

1. Owh... baru aku tau si Jennifer Lawrence ni gojes... memang lawa dia dalam citer ni..maybe sebab dia burnette..masa blond aku nampak dia biasa saja... Kulit dia... leh lawan awek2 korea tu...memang cun...


2. Well...lakonan almost semua orang sangat diterima oleh aku.... Aku sukeerrrrrr....tapi sorry..aku sorang je dalam wayang tu jerit 'yess' kuat2 bila Katniss bgtau Peeta yang dia nak lupakan semua yang dah jadi (lupakan apa....tgk sendri ok). Aku tak sukerr Peeta..sebab..dia tak ensem...

3. Oh Emm Geee...aku tersukee dengan Si Lenny Kravitz dalam citer ni..sebab aku suker eyeliner gold yang dia pakai..mana nak beli ekkk??
ekeke....gugel punyer gugel..ni ja aku jumperrr...ni advertisement utk movie tu....juai betoi ka dak..den tak tau


contoh fesyen rakyat capitol..melerts takk??


4. Costume and make up orang2 di Capitol remind me of Johnny Depp dalam citer Alice in the Wonderland... but still ai like..Owh costume Cinna design untuk Katniss pun sangat gorjesss....

5. Jalan cerita dia op kos tak membuatkan anda macam menyesal...anda akan rasa berbaloi setiap sen duit yang anda bayar to watch it in cinema.


Tak sukerrr

1. Aku ni kan seorang yang lemah lembut lagi penyayang, so konsep game (agak ganas) ni membuatkan aku nak keluar dari wayang tapi sebab aku eager nak tau ending..aku stay gak...

2. Seperti di atas..aku tak suka Peeta...tp bila aku google kesinambungan cerita ni...aku rasa nak gigit2 bantal sebab frust...

tu jer yang aku ngak sukerrr...


Lambat lagi nak tengok Catching Fire..nak baca nanti dulu la...banyak lagi buku yang aku dah beli ni dok berabuk...


So kepada kengkawan yang takde arah dan tujuan..sila la menonton cerita ni..aku jamin ianya lain dari yang lain...

Owh..menurut Mr Alfonso, actually Jepun pernah buat macam this movie....tp lagik ganas katanya. Tajuk Battle Royale.....kalau rasa tak cukup darah bersepai sana sini..better layan cerita jepun ni...owh..persamaan 2 cerita ni.. tak sengaja


p/s: Aku rewiew movie ikut perasaan aku...aku tak reti la nak komen pasai cinematography or whatsoever...janji ok di mata aku dah cukup..klau sakit mata baru aku komplen..









No comments:

Post a Comment